SuzanJager.reismee.nl

Jambeli

Hallo allemaal!

Het is alweer een hele tijd geleden dat ik een blog heb geschreven. Het was nou niet dat ik het zo druk had of geen zin had, mijn laptop was leeg en ik kon hem hier natuurlijk niet opladen met mijn Nederlandse stekker.

Deze week komen er een aantal blogs online over wat ik de laatste tijd heb gedaan, er is te veel gebeurd om in 1 blog te schrijven...

Woensdag 21 september kwam Jolien logeren, heel gezellig met zn tweetjes. We hebben even lekker kunnen klagen over wat er niet goed was en ondertussen genieten van het feit dat het eigenlijk wel meevalt. Donderdag avond hebben we samen lasagne gemaakt, die viel eigenlijk heel erg in de smaak bij mijn gastfamilie. Vrijdag zijn we met de andere afsers naar de mall geweest en hebben we daar gegeten en snacks gekocht voor Jambeli.

Zaterdag 24 september om 1 uur moesten we op het centrale park verzamelen en zijn we met de taxi naar de haven gereden. Daar moesten we even wachten tot het bootje vertrok. Met het bootje zijn we in een halfuurtje naar Jambeli gevaren. Eenmaal aangekomen hebben we eerst foto's gemaakt bij de Jambeli letters en daarna zijn we naar het hotel gegaan. Daar hebben we onze zooi neergelegd en taart gegeten. Het hotel was een verzameling van houten hutjes (en denk nou niet aan zo'n luxetrekkershut) met een heleboel niet heel comfortabele bedden. We sliepen met z'n allen in een hut, heel gezellig. Om 6 uur zouden we gaan eten dus we besloten om naar het strand te gaan. Daar hebben we heerlijk in de zee gezwommen, die was warmer dan mijn douche hier, maar wel heel zout. Tijdens het eten werd het al weer donker. (echt tegen 7 uur is het hier gewoon donker) Na het eten hebben we weer lekker op het strand gewandeld en gezeten. Om 8 uur hebben we bij het hotel een kampvuur gemaakt compleet met marshmallows. We hebben tot een uur of 12 bij het vuur gezeten, we hebben vooral veel gekletst, gelachen en muziek geluisterd.Toen het vuur bijna gedoofd was zijn we weer naar het strand gegaan en hebben we daar bij andermans vuur gezeten en met hun meegezongen. Tegen 2 uur zijn we weer richting het hotel gegaan. Toen we daar aankwamen bleken we geen water te hebben, en de baas was er natuurlijk niet dus hij kon het ook niet oplossen. Uiteindelijk zijn we maar helemaal onder het zand in bed gaan liggen en hebben we een paar uur geslapen tot we weer veel te vroeg wakker werden. We hebben heerlijk ontbeten in een restaurantje en zijn weer naar het strand gegaan waar we op een bananenboot zijn geweest. Dat was echt heel grappig, het is heel moeilijk om te blijven zitten en het doet nogal pijn als je valt maar dat is niet zo erg! Om 12 uur moesten we helaas weer met de boot terug. Omdat wij natuurlijk weer op een heel Ecuadoraanse tijd aankwamen hadden we de boot gemist, gelukkig had mo heel snel een andere boot geregeld en waren we toch nog op tijd thuis.

Het was een heel gezellig weekend en we hebben heel veel gelachen met elkaar.

Groetjes!!!

Nieuwe familie!!!

Hallo allemaal!

Ik zit hier nu bijna 3 weken en er is zo veel gebeurd sinds mijn vorige blog, het belangrijkste nieuws is dat ik van gastgezin ben veranderd. Dit kwam doordat de ouders van mijn eerste gastgezin 2 maanden op vakantie inMiamizouden zijn. Dat is natuurlijk geen ideale situatie voor eenafsstudent, bovendien hadden de tante en ik niet echt een goede relatie. Dit heeft er voorgezorgddat Mo mij met spoed heeft overgeplaatst naar een ander gezin. Dit ging allemaal erg snel, binnen 4 dagen na mijnofficiëleaanvraag om een ander gezin werd ik al verhuisd. Erg spannend maar wel leuk. Mijn gastzusjeDayanawas erg lief en verdrietig dat ik weg ging maar ze begreep het wel. Ook tante was niet boos en heeft me gewoon een knuffel gegeven en gedag gezegd. Mijn nieuwe gastgezin bestaat uit een vader,Olver, hij is tandarts en werkt veel. De moeder heet Anita, al noemen mensen haar afwisselend Anaen Anitadus dat is een beetje verwarrend. En dan zijn er nog 4 zusjes! De oudste is 16 en de jongste 8. ze zijn erg lief en gezellig! Ik woon nu in een van de rijkere buurten vanMachala, een heel verschil met mijn vorige gastgezin. Ook hebben we een huisvrouw/schoonmaakster/oppasser.

Door al dit gedoe met verwisselen van gezin, ga iknog steedsniet naar school waardoor mijnSpaansnog niet heel hard vooruit gaat en ik me behoorlijk verveel thuis omdat iedereen naar werk en school is. Maandag kan ik eindelijk beginnen met school. Het nadeel is wel dat ze die week examens hebben en ik dus niks kan doen, ik ga nu proberen of ik aan examens zoalsEngelsen wiskunde deel kan nemen. Een paar andereafserszeggen dat het niveau van de meeste vakken onder het niveau inEuropaligt dus wat dat betreft zou ik de theorie al gehad moeten hebben.

Oké, nu over wat ik de laatste dagen heb beleeft. Mijn zusjeEmiliawerd 13en mijn gastgezin was zo lief geweest om ook voor mijnverjaardag kaarsjes op de taart te zetten. Nu heb ik dus al 3 keer mijn verjaardaggevierd.

De rest van de week hebben we niet zo veel gedaan. Donderdag en vrijdag zijn we op verjaardagen geweest en hebben we lekker gebarbecued. Zondag zijn we naar de kerk geweest.InEcuadordoen ze alles op een net iets andere manier, zo ook de kerk. Aller eerst was de kerk meer een soort schuur die mooi was opgeknapt. Ze waren nog bezig met verbouwen enoveral lag stof. Iedereen was eerst dus een uur bezig om de kerk stofvrij te maken, daarna werd iedereen in groepjes gedeeld en kregen ze les over god. Daarna begon de dienst, de muziek was erg leuk, heel vrolijk en mooi gezongen dooronder anderemijn zusjeCamila. In totaal hebben we zon 3 uur in de kerk gezeten... dat was me iets te lang.

Die middag zijn we naar een prachtige boerderij geweest waar ik heb paardgereden en lekker heb rondgewandeld en heb gekletst met een jongen die goedEngelskon en ook een tijd in het buitenland heeft gewoond.

Savondshebben we mensen bezocht die hun eigen wijn maakten van cacao en banaan, ik heb ookgeproefdmaar ik vond de biologische chocolade en cacaopasta toch echt lekkerder. Deze mensen hadden hun huis helemaal vol hangen met bijzondere voorwerpen. Erg grappig.

Vandaag komtJolien(vriendin uitNederlanddie metafsinGuayaquilwoont) logeren, dat word vast heel gezellig. Ook hebben we zaterdag met de Machalagroep een uitstapje naarJambeli, dat is een eiland voor de kust, waar we ook gaan overnachten.

Ik hoop dat ik volgende week een blog kan plaatsen over school enJambelimaar ik heb nog geen oplader voor mijn laptop dus die moet ik even ergens vandaan toveren.

Groetjes Suzan

de eerste week in ecuador!

Hallo allemaal,

hier is dan eindelijk de eerste blog vanuit Ecuador! Vrijdag 2 september ben ik rechtstreeks van Schiphol naar Quito gevlogen. Om 7 uur moesten we al op het vliegveld staan, om 10 uur vertrok het vliegtuig dan echt. We hadden de avond van tevoren in Utrecht geslapen dus het was gelukkig maar een halfuurtje. Het afscheid nemen ging eigenlijk best goed, ik had er heel veel zin in. Het vliegen duurde 11 uur. In het vliegtuig zat ik naast de twee andere Nederlandse meiden dus dat was heel gezellig.

Eenmaal in Quito duurde het vrij lang om door de douane te komen, maar we hadden lekker veel tijd om elkaar te leren kennen, er zaten ook nog een paar Fransen, Finnen, een Zweed en een Deen bij ons in het vliegtuig dus daar hebben we ook nog mee staan kletsen. In Quito hebben we twee nachten in een soort hostel geslapen. Met al die buitenlanders was het heel gezellig! Zaterdag ben ik heel vroeg opgestaan vanwege een jetlag... toen ben ik maar buiten gaan zitten en werd ik een beetje verrast door de kou. De natuur in Quito is zo mooi dat ik bijna een uur om me heen heb zitten kijken. Het ontbijt was erg lekker met vers fruit en een eitje. We kregen die dag een heleboel voorlichtingen en na die dag was ik wel behoorlijk uitgeput.

De laatste dag van het kamp hebben we om 7 uur ontbeten omdat de eerste groepen al om 8 uur naar hun stad vertrokken. Omdat Machala pas om half 5 weg moest zijn wij met Mo (onze vrijwilliger) naar het midden van de wereld geweest, dat is een plek die precies op de evenaar ligt. Dat was heel leuk, er staat daar een grote toren met een wereldbol erbovenop en er zijn allemaal vrolijke huisjes. Om 4 uur vertrokken we naar het vliegveld om vervolgens in een heel klein vliegtuigje naar Santa Rosa te vliegen, dat is een plaats vlak bij Machala. Dat was de plek waar mijn familie mij opwachtte. Vader, moeder, tante en Dayana waren er, en er was een vriendin van Dayana mee. Ze spreken allemaal geen woord Engels dus we proberen het nu met google translate. Ze zijn wel heel lief, vooral Dayana, ze is zo'n schat.

Ik heb een fijne kamer met badkamer en koude douche!!! Dat is wel even schrikken als je daar s 'ochtends onder gaat staan, hihi. Ze gebruiken hier geen dekens omdat het zo warm is dus ik slaap gewoon op een matras. Ik heb mijn papa en mama hier nog maar 1 keer gezien... denk ik, of nog helemaal niet want ik kan de mensen hier niet meer uit elkaar houden en ze hebben zichzelf niet voorgesteld op het vliegveld dus eigenlijk zijn de enige hier waarvan ik zeker ben, mijn tante en mijn lieve zusje.

De eerste ochtend/dag was heel moeilijk want ik kon niemand verstaan en ik was alleen met tante. Hierdoor ging ik thuis nog meer missen. Ik was heel blij dat Mo s' middags langs kwam om met mijn gastfamilie te praten. Toen Mo weg zijn Dayana en ik samen gaan hardlopen in het stadion! Heel leuk, het was wel een stukje lopen dus ze heeft me allerlei woordjes geleerd. Op de terugweg hebben we een ijsje gegeten. Dit was een super leuke afsluiting van een moeilijke dag.

De volgende dag heb ik eerst een kleinbeetje ontbeten en heb toen gewacht tot Dayana thuis kwam. Savonds zijn we uiteten gegaan bij de shopping center, daar hebben we ook nog even geshopt. Ze hebben hier erg veel chique kleding, niet helemaal mijn stijl. maar het was wel gezellig, we kwamen Zika (een andere afser) ook nog tegen, het was heel fijn om even met haar te kletsen.

Woensdag was ik jarig, ik voelde me eigenlijk sochtends een beetje alleen, Dayana moest naar school. Ik heb met papa en mama geskyped, dat was heel leuk! Toen Dayana vrij was zijn we uiteten geweest. Om 4 uur hadden we afgesproken met de machala afsers en Mo, dat was heel gezellig, we gingen pizza eten en we hadden taart gekocht. Toen we terugkwamen ben ik direct naar bed gegaan.

Donderdag heb ik niks gedaan. ik heb vrij lang geslapen en smiddags zijn dayana en ik op bezoek geweest bij een vriendin. daar hebben we een film gegeten en een ijsje gehaald, het was wel gezellig, ik kon niet echt verstaan wat ze zeiden, dus ik heb maar gewoon naar de film gekeken die gelukkig in het engels was!

Al met alis de eerste weekme tochwelgoed bevallen, mijn gastzusje is heel lief en alle afs studenten zijn heel gezellig. Hetis wel heel zwaar en ik heb niet het idee dat ik al echt spaans heb geleerd, maar ik ga hopelijk volgende week naar school en Mo zegt dat het dan heel snel gaat met spaans.

Groetjes vanuit Ecuador!

ps. hier zijn nog een paar fotos van de eerste week.

gastfamilie, visum en spaans

Hoi allemaal,

Het leukste nieuws is dat ik nu een gastfamilie heb. Ze wonen in Machala, dat is de bananen hoofdstad van de wereld!? En de vierde grootste stad van Ecuador. De familie bestaat uit een stiefvader (Pedro), moeder (Amanda), en twee zussen (Maria Christina (20 jaar)en Dayana (16 jaar)) ook woont er een tante (ook Maria, lekker verwarrend dus.) bij ons in huis, en ze hebben een hond. Mijn gastouders werken beide niet meer omdat ze met pensioen zijn. Mijn zussen houden van lezen, reizen en afspreken met vrienden, net als ik dus. Maria Christina studeert en Dayana gaat naar highschool. De familie is katholiek en gaan wekelijks naar de kerk, gelukkig niet dagelijks... maar ze zullen wel verwachten dat ik mee ga. Niet dat dat heel erg is want iedereen is daar gelovig dus ik zal bij de kerk vast een heleboel mensen leren kennen.

De voorbereidingen voor Ecuador zijn in volle gang. Papa heeft de aanvraag voor mijn visum af en nu mogen we hem vrijdag ophalen in Den Haag. Dat visum voor elkaar krijgen was nog wel even een gedoe. De site van de Ecuadoraanse ambassade was helemaal in het Spaans, en aangezien wij beide geen Spaans spreken is dat niet zo'n succes. Maar het is gelukt, nu maar hopen dat het in Den Haag in een keer goed gaat. Want bij een andere afser die haar visum had gehaald bleek het niet te kloppen.

Thuis zijn we druk bezig met opruimen en mijn kamer verhuizen naar de logeerkamer beneden. Mijn kamer moet vrij zijn voor Mami, dat is de Japanse afser die een jaartje mijn plaats in komt nemen. Mami komt al 19 augustus aan dus het is hier druk druk druk. Helemaal nu door de heftige regenval in de vakantie de slaapkamer van papa en mama is ondergelopen en de vloerbedekking vervangen moet worden.

Ik moet nu ook al gaan nadenken over wat ik mee wil naar Ecuador en shoppen voor leuke cadeautjes voor mijn gastfamilie. Ik heb nog geen koffers dus tot nu toe kan er nog niks mee, oeps... maar dat komt vast goed. Spaans leren gaat nog niet zo soepel. Ik doe een online cursus maar ik heb niet het idee dat ik iets nuttigs leer. Ik weet inmiddels dingen als hola, manzana, arroz enz. Dit betekend: hallo, appel, rijst... niet heel nuttig dus. Maar ik weet in ieder geval wat ik eet, zolang het maar niet iets anders is dan aardappelen, rijst en groente...

Het vertrek komt nu wel heel dichtbij, 2 september om 10 uur ga ik vliegen. Dan vlieg ik rechtstreeks van Schiphol naar Quito, daar heb ik dan eerst een

introductiekamp. Maar tegen die tijd komt er wel weer een nieuwe blog online.

Groetjes

Suzan

Wat, waar, wie en hoe?

Hallo allemaal,

Welkom op mijn reisblog, op dit blog hou ik je op de hoogte van alle gebeurtenissen tijdens mijn uitwisselingsjaar in Ecuador. Ik ga 2 september naar Ecuador waar ik een jaar zal verblijven in een gastgezin. Ik zal in Ecuador naar school gaan en meedoen met alle activiteiten in de familie. Ik ga dit doen met de organisatie AFS. Dit is een wereldwijde organisatie die uitwisselingen regelt voor jongeren in mee dan 60 landen. Ik ga naar Ecuador omdat ik graag Spaans wil leren. Nu denk je natuurlijk waarom ga je dan niet gewoon naar Spanje? Nou, in Spanje is de kans heel groot dat je in Catalonië komt en Catalaans leert en geen Spaans. In Zuid-Amerika word wel echt Spaans gesproken dus ik wou graag naar een Spaanstalig land in Zuid-Amerika. Dan kan je nog uit bijna alle Zuid-Amerikaanse landen kiezen. Uiteindelijk heb ik Ecuador gekozen vanwege het grotere cultuurverschil met Nederland en omdat het me een heel mooi land lijkt met leuke mensen.

Er gaan nog 2 andere Nederlandse meiden naar Ecuador, zij komen in andere steden dan ik maar het is wel gezellig en ik vlieg tenminste niet alleen. Ik kom in de stad Machala met 8 andere afsers uit landen als België, Duitsland en Hongarije enz. We hebben in Machala een heel enthousiaste vrijwilliger die ons alles verteld dat we nog niet mogen weten. Zo weet ik al waar een aantal van de tripjes heen gaan die we maken met de Machalagroep en wist ik al twee maanden geleden dat ik een gastfamilie had tewijl ik het pas 1 week geleden officieel te horen kreeg. Gezellige boel dus!

Ik zal op dit blog maandelijks of om de 2 weken een blog plaatsen, dat hangt af van de hoeveelheid gebeurtenissen en hoe druk het is.

Ik vind het super leuk dat je met me meereist!