SuzanJager.reismee.nl

de eerste week in ecuador!

Hallo allemaal,

hier is dan eindelijk de eerste blog vanuit Ecuador! Vrijdag 2 september ben ik rechtstreeks van Schiphol naar Quito gevlogen. Om 7 uur moesten we al op het vliegveld staan, om 10 uur vertrok het vliegtuig dan echt. We hadden de avond van tevoren in Utrecht geslapen dus het was gelukkig maar een halfuurtje. Het afscheid nemen ging eigenlijk best goed, ik had er heel veel zin in. Het vliegen duurde 11 uur. In het vliegtuig zat ik naast de twee andere Nederlandse meiden dus dat was heel gezellig.

Eenmaal in Quito duurde het vrij lang om door de douane te komen, maar we hadden lekker veel tijd om elkaar te leren kennen, er zaten ook nog een paar Fransen, Finnen, een Zweed en een Deen bij ons in het vliegtuig dus daar hebben we ook nog mee staan kletsen. In Quito hebben we twee nachten in een soort hostel geslapen. Met al die buitenlanders was het heel gezellig! Zaterdag ben ik heel vroeg opgestaan vanwege een jetlag... toen ben ik maar buiten gaan zitten en werd ik een beetje verrast door de kou. De natuur in Quito is zo mooi dat ik bijna een uur om me heen heb zitten kijken. Het ontbijt was erg lekker met vers fruit en een eitje. We kregen die dag een heleboel voorlichtingen en na die dag was ik wel behoorlijk uitgeput.

De laatste dag van het kamp hebben we om 7 uur ontbeten omdat de eerste groepen al om 8 uur naar hun stad vertrokken. Omdat Machala pas om half 5 weg moest zijn wij met Mo (onze vrijwilliger) naar het midden van de wereld geweest, dat is een plek die precies op de evenaar ligt. Dat was heel leuk, er staat daar een grote toren met een wereldbol erbovenop en er zijn allemaal vrolijke huisjes. Om 4 uur vertrokken we naar het vliegveld om vervolgens in een heel klein vliegtuigje naar Santa Rosa te vliegen, dat is een plaats vlak bij Machala. Dat was de plek waar mijn familie mij opwachtte. Vader, moeder, tante en Dayana waren er, en er was een vriendin van Dayana mee. Ze spreken allemaal geen woord Engels dus we proberen het nu met google translate. Ze zijn wel heel lief, vooral Dayana, ze is zo'n schat.

Ik heb een fijne kamer met badkamer en koude douche!!! Dat is wel even schrikken als je daar s 'ochtends onder gaat staan, hihi. Ze gebruiken hier geen dekens omdat het zo warm is dus ik slaap gewoon op een matras. Ik heb mijn papa en mama hier nog maar 1 keer gezien... denk ik, of nog helemaal niet want ik kan de mensen hier niet meer uit elkaar houden en ze hebben zichzelf niet voorgesteld op het vliegveld dus eigenlijk zijn de enige hier waarvan ik zeker ben, mijn tante en mijn lieve zusje.

De eerste ochtend/dag was heel moeilijk want ik kon niemand verstaan en ik was alleen met tante. Hierdoor ging ik thuis nog meer missen. Ik was heel blij dat Mo s' middags langs kwam om met mijn gastfamilie te praten. Toen Mo weg zijn Dayana en ik samen gaan hardlopen in het stadion! Heel leuk, het was wel een stukje lopen dus ze heeft me allerlei woordjes geleerd. Op de terugweg hebben we een ijsje gegeten. Dit was een super leuke afsluiting van een moeilijke dag.

De volgende dag heb ik eerst een kleinbeetje ontbeten en heb toen gewacht tot Dayana thuis kwam. Savonds zijn we uiteten gegaan bij de shopping center, daar hebben we ook nog even geshopt. Ze hebben hier erg veel chique kleding, niet helemaal mijn stijl. maar het was wel gezellig, we kwamen Zika (een andere afser) ook nog tegen, het was heel fijn om even met haar te kletsen.

Woensdag was ik jarig, ik voelde me eigenlijk sochtends een beetje alleen, Dayana moest naar school. Ik heb met papa en mama geskyped, dat was heel leuk! Toen Dayana vrij was zijn we uiteten geweest. Om 4 uur hadden we afgesproken met de machala afsers en Mo, dat was heel gezellig, we gingen pizza eten en we hadden taart gekocht. Toen we terugkwamen ben ik direct naar bed gegaan.

Donderdag heb ik niks gedaan. ik heb vrij lang geslapen en smiddags zijn dayana en ik op bezoek geweest bij een vriendin. daar hebben we een film gegeten en een ijsje gehaald, het was wel gezellig, ik kon niet echt verstaan wat ze zeiden, dus ik heb maar gewoon naar de film gekeken die gelukkig in het engels was!

Al met alis de eerste weekme tochwelgoed bevallen, mijn gastzusje is heel lief en alle afs studenten zijn heel gezellig. Hetis wel heel zwaar en ik heb niet het idee dat ik al echt spaans heb geleerd, maar ik ga hopelijk volgende week naar school en Mo zegt dat het dan heel snel gaat met spaans.

Groetjes vanuit Ecuador!

ps. hier zijn nog een paar fotos van de eerste week.

Reacties

Reacties

Peter

Dat ziet er goed uit Suzan, mooi verslag! Veel plezier komende week!

Marieke jager

Superleuk! Ook om even te Skypen! Ik mis je

Ingrid

Ha lieve Suus, wat een mooi verhaal! Goed gedaan. Klinkt als een spannende eerste week. Veel plezier, meisje. Dat Spaans leren komt helemaal goed! X

Hetty Knoop

Dag Suzan,
Leuk om te lezen en dat je ons een stukje meeneemt in je gevoel.
Ik denk dat Mami zich net zo voelt.
Komt vast snel goed.
Groetjes

Irma

Geweldig suzan om met je mee te lezen. Het zal een verjaardag zijn geweest die je niet snel zal vergeten. Heel veel plezier en lekker genieten. En dat Spaans, ach je hebt nog even om te oefenen. ????

Mirjam van de Overburen

Hey Suzan,
Wat leuk om jouw belevenissen te lezen en de foto's te zien! Dat ziet er prachtig uit. En lijkt me best lastig, als je bijna niemand verstaat... Daarom vind ik jou ook zo'n held dat je dit gewoon doet! Na een hele week school kun je vast wel Spaans. Toch?! ;-)

Det Plat

Jee Suzan, wat een bijzondere week en verjaardag! Ik lees graag je reisverslagen vanuit Ecuador, weten de buurtjes ook hoe het je daar vergaat! Succes meid!

Marleen Boer

Mooi om je ervaring en emoties te lezen!

Ineke Westerbroek

Hoi Suzan
Spannend en mooi tegelijk. Een achtbaan van emoties. Maar volgens mij als ik je zo hoor, ga jij je wel staande houden.
Ik kan me nog herinneren dat Annemarie en ik tijdens onze reis naar Mexico de eerste ochtend een ontbijt wilden bestellen, maar ook geen woord Spaans spraken. Alles leek abacadabra. Maar we hadden wel trek......
We hebben toen maar op de borden van de mensen om ons heen gekeken en aangewezen wat ons lekker leek. Al na een paar dagen konden we zelf bestellen wat we lekker vonden. Dus dat gaat heel snel, en dan ben ik zelfs heel slecht in talen. Voor je het weet, maak je met iedereen een praatje. Succes, en vooral heel veel plezier!

opa bert westerbroek

Hallo Suzan! Jouw ervaringen van de eerste week ontvangen. Ja alle begin is moeilijk! Ik denk dat het wel snel met jou beter wordt als je op school zit. Ik lees dat je ook leuke en gezellige dingen meemaakt ! Te mantiene fuerte, luego viene lo bueno ! opa!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!